De Total Body Scan - een 3D-reis door uw lichaam

Het is eigenlijk meer een onder-werpje voor Aaf Brandt Corstius (ja, Aaf, jij schreef een tijdje geleden een lullig stukje over mannen met staarten, dus nu mag ik even terug-krabben), maar zojuist heb ik de gele boekjes bestudeerd die de Bijenkorf verspreidt in de aanloop naar De Drie Dwaze Dagen. Drie boekjes met respectievelijk 168 (donderdag), 104 (vrijdag) en 80 (zaterdag) pagina's vol, eh, artikelen. Jammer genoeg stond er niks tussen dat ik kan gebruiken, want ik heb best zin om iets te kopen. Evengoed heb ik zeer gefascineerd gelezen welke aanbieding de Bijenkorf ons doet op pagina 156 van het donderdagfoldertje: de Prescan® Dwaze Aanbieding! Er zijn twee varianten, één van Euro 895,- en één van Euro 449,-, in beide gevallen betreft het een 3D-reis door uw lichaam.

Klinkt geil.

De toelichting is wat minder sexy. Het blijkt te gaan om een lichaamsonderzoek, om 'de APK voor uw lichaam'.

Ik citeer:

'Bij alle [alle?! hoeveel volgen er na de intake? ] onderzoekspro-gramma's worden de halsvaten, hart, nieren, lever, alvleesklier, galblaas, milt, blaas, prostaat (man) en eierstokken/baarmoeder (vrouw) onderzocht. Hierbij wordt gekeken naar risico op een herseninfarct, hersenbloeding en tia en de aanwezigheid van goed- en kwaadaardige tumoren, aneurysma's, ontstekingen, plaques in de vaten, longemfyseem, hartafwijkingen, gal- en nierstenen, cysten en slijtage.'

Op de foto die bij al deze wervende teksten staat afgedrukt zien we hoe een vrij terminaal ogende mijnheer preventief wordt afgelegd door een zorgprofessional. Om de een of andere reden heeft Ernst Daniël Smid, alias de barbier van Hilversum, zich ter rechterzijde van het scanapparaat opgesteld om ons deelgenoot te maken van het volgende inzicht: 'Als er iets aan de hand is kun je er maar beter op tijd bij zijn.'

Vanaf deze plek wens ik alle klanten en toekomstige klanten van warenhuis de Bijenkorf veel sterkte toe.

De Drie Dwaze Dagen beginnen op donderdag 29 september. Om 08.00 uur in de morgen.