Meer senioriteit

Hoewel 2010 een geweldig jaar was voor Martijn Knol Punt En El slash Martijn Knol Punt Blogspot Punt Kom en 2011, naar het zich laat aanzien, een nog veel voortreffelijker jaar gaat worden, kan het natuurlijk altijd beter. Voor verdwaalde dromers: met beter bedoel ik natuurlijk winstgevender. Hè, hè.

Om die reden - maximalisatie, hoe? - belegden we vanmiddag een plenair overlegje om te komen tot manieren waarop we onze winstgevendheid verder kunnen opstuwen. Niemand voelde ervoor om onze bedrijfsprocessen nóg verder te optimaliseren - het houdt echt een keer op met productiviteitsverbetering en rendementsverhoging - of de kwaliteit van onze waar ('literaire fictie & non-fictie') te verbeteren. Nee, we kwamen met iets beters: onze uurtarieven verhogen! Het enige probleem: op grond waarvan?

Arthur Magasin, één van onze beste vertegenwoordigers, kwam met het plan om meer senioriteit uit te stralen.
'We zouden bijvoorbeeld allemaal pakken en mantelpakken kunnen gaan dragen,'zei hij.
Ik begon keihard te lachen, maar hij meende het.
'Een pak? Ik ben GVD toch geen nieuwslezer?'
Er ontstond een discussie over de vraag of het (televisie)nieuws per definitie gekleurd is als het wordt voorgelezen door een man in pak. Ik vind van wel - het is een impliciet bekrachtigen van de status quo.
'Wie het nieuws leest in pak, heult met de gevestigde orde,' zei ik veel feller dan iemand met mijn verantwoordelijkheden past.
'Jongens... we hebben het over rentabiliteit,' riep Eline Struweel ons tot de orde.
'Meer senioriteit bereik je door meer personeel op leeftijd aan te nemen,' zei Frederik Pandoer. 'Zo zie ik het.'
'Misschien,' zei een jongen van de loonadministratie (ik leer namen pas uit mijn hoofd als tijdelijke contracten zijn omgezet in een vast contract),'maar je kunt ook sjoemelen met de geboortejaren van de mensen die je al in dienst hebt.'
Iedereen was stil. Geniaal idee! Zo bedacht, zo gedaan. Mijn eigen geboortejaar is van 1973 veranderd in 1968 (zie foto). Ik ben voortaan dus 43 jaar. En dat betekent dat mijn toch al forse uurtarief is opgehoogd met bijna honderdvijftig euro tot een bedrag dat je niet wilt weten. Bijkomend voordeel: sommige ouwe zakken blijken door de administratieve ingreep opeens pensioengerechtigd, dus die flikkeren we er ook meteen uit. Gouden tijden bij Martijn Knol Punt En El slash Martijn Knol Punt Blogspot Punt Kom!

<em>Foto: Annabel Garriga.