True Grit

Lau en ik liepen welgemoed de bioscoop in, beteuterd kwamen we weer naar buiten. Op de aftiteling van True Grit staat Steven Spielberg vermeld als een van de executive producers, maar je zou zweren dat hij ook heeft meegeschreven aan het scenario en zich heeft bemoeid met de regie. Letterlijk dieptepunt: meisje schiet boef neer en tuimelt door de terugslag van haar geweer een diepe spelonk in. The Goonies (1985) revisited. Terwijl het meisje om hulp roept ontdekt ze... slangen! Een paar van die beesten hebben nog meegespeeld in Indiana Jones, Raiders of the Lost Ark.

Over True Grit ga ik niks aardigs zeggen. Wat een artistieke kapitaalvernietiging. Met de subtiele western pastiche die je verwacht heeft deze film weinig te maken, het is een lompe karikatuur. Ook het acteren is zo vet als in een kinderfilm. Oké, het moment waarop het meisje dat zich wil wreken op de moordenaar van haar vader met haar zwarte paard een stroompje oversteekt is mooi omdat het is doorsneden met fraai gekadreerde shots waarin je de stoere Rooster Cogburn en zijn compaan/mededinger LaBoeuf zwijgend ziet toekijken (Cogburn links voor, LaBoeuf rechts van hem, beiden te paard).

De leden van het Nederlands Psychoanalytisch Genootschap op de rij achter mij hadden weer een boeiende avond. Ze maakten zich vooral vrolijk over de paardrijdscène kort voor de epiloog. Let op de manier waarop het deinen in beeld is gebracht en op het gesnuif op de soundtrack. Inderdaad: dat pistoolschot door het hoofd van het paard is niet alleen een symbolisch orgasme, maar ook een psychologische echo van de scène die ik hierboven beschreef - dat oversteken van het water is een soort overgangsrite. So what? Op dat soort pop-psych (DFW) dingetjes ga je letten als je je verveelt.

's Middags had ik Jaap al verteld dat ik naar True Grit zou gaan. Hij zei iets interessants. Parafraserend: het zijn natuurlijk heel goeie filmmakers die Coen Brothers, maar zodra je de bios uitloopt, denk je ook vaak: gasten, de wereld staat in brand... welk verhaal gaan jullie mij vertellen?

Bijwerking: na het zien van TG ga je je afvragen of je sommige van die andere films van de broertjes niet een beetje hebt overschat.

Quizvraag: bad guy Josh Brolin speelde natuurlijk ook een grote rol in No country for old men van de broertjes Coen en we kennen hem uit veel andere films (uitYou Will Meet A Tall Dark Stranger bijvoorbeeld). Maar in welke Steven Spielbergfilm zagen we hem? Het juist antwoord luidt… The goonies.

Film: True Grit.
Regie:Ethan & Joel Coen.
Eindoordeel: geen zak aan.

Alternatief: Sam Peckinpah's The Wild Bunch (1969), vooral vanwege de Final Shootout, of een lange wandeling.

Belofte: ik ga hier geen mopperblog van maken, vanaf nu echt, echt, echt geen berichten meer over de filibusters des levens.

Ahum: ik ging er eerder deze week vanuit dat je zonder meer beter naar True Grit dan naar Black Swan of Biutiful kon gaan. Dat was een inschattingsfout.